Går Lagen att hålla?

Går Lagen att hålla?

Ni har hört att det är sagt: “Du skall inte begå äktenskapsbrott.” Jag säger er: Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.

Matteusevangeliet 5:27-28

Han säger Matteusevangeliet 5:17 att han inte har kommit för att upphäva lagen utan att förverkliga den. Det är inte bara äktenskapsbrott han försvårar även mord. Detta eftersom han säger att den som är arg på sin bror redan där är ute på hal is (Matteusevangeliet 5:21-26). Resultatet av detta nya perspektiv blir de helt plötsligt omöjligt att inte synda. Vem i denna värld har inte blivit arg på någon? Så vem kan då bli räddad?

”Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.””
‭‭

Matteusevangeliet‬ ‭19:24‬ ‭‬‬

De är i denna vers han pratar om hur de är lika svårt för en rik att komma in i himmelen som för en kamel att ta sig igenom ett nålsöga. Tänk nu på att man räknas som fattig i världen om man lever under 2 dollar eller 20 kr om dagen.

Frälsning

Genom att Jesus kom och dog för våra synder så är vi inte under lagen. Men, vi kan lära oss från den i hur vi lever våra liv. De kan vara lite komplicerat. Det finns direkta lagar i t.ex. tredje Mosebok som är lite konstiga. De handlar tex om att man inte klippa håret kort eller trimma skägget och man inte ska tatuera sig 3 Mosebok 19:27-28.

Handling eller nåd

Men vi borde också leva heliga liv och de definieras av lagen. Tro utan handling är död enligt Jakob 2:17. De är dock något som de råder skilda meningar om. Jag tror att katoliker predikar frälsning genom handling medan protestanter, som startades av Luther, lägger större vikt på frälsning genom nåden. Jag håller med Luther att de är bara genom nåden vi blir frälsta eftersom lagen som jag ovan beskrev är väldigt svår att hålla. Men om man har tro men inte vill följa lagen kan man börja ifrågasätta om man tror på riktigt. För om man tror och inser sin synd så vill man följa Jesus och leva ett heligt liv.

Tror du på frälsning genom handling eller nåden?

Se mina andra inlägg

Rejoice and Pray https://creativemichaela.com/2022/04/27/rejoice-and-pray/

What if today were the last day of your life? https://creativemichaela.com/2022/04/22/what-if-today-were-the-last-day-of-your-life/

Trials produces patience https://creativemichaela.com/2022/04/21/trials-produces-patience/

One response to “Går Lagen att hålla?”

  1. Ang frälsning
    Med lagen i NT menas bara de tio budorden och de gäller ju fortfarande!
    Jesus kom för att fullborda lagen! Sen skulle vi som gjorde bättring och gick dopets väg som gåva få Den Helige Ande (Apg 2:38) och om vi sen vandrar i Ande så kommer lagens krav uppfyllas av också (Rom 8:4)
    Men andra sk ceremonialagar och samhälle liga lagar gällde ju annars bara under gamla förbundets tid!
    ♥️
    Nåden FOSTRAR OSS, står det, att avsäga oss och ogudaktighet. Nord eller gärningar frågar du Men alltså … tron visar sig ju i gärning. Om jag tror jag att jag har fått post klockan 11 då visar jag ju det genom att gå ner till postlådan och hämta den .. annars tror jag egentligen inte att posten har kommit… Ungefär så tänker jag! Jesus definierade klart i Markus 16: 17-18 hur vi skulle kunna avgöra om en människa verkligen var troende eller ej!! Av Jesu ord här framgår klart att tron utan gärningar död! Trollfar i på grund av guds nåd men tron visar sig i gärningar annars det är ingen sann tro!!

Leave a Reply

Our Favourite Recipes

Spaghetti with Tomato, Spinach, and Shaved Parmesan

Creamy Tomato Soup with Cheese Toasties

Grilled Asparagus & Poached Egg on Toast

Our Favourite Recipes

Spaghetti with Tomato, Spinach, and Shaved Parmesan

Creamy Tomato Soup with Cheese Toasties

Grilled Asparagus & Poached Egg on Toast

%d bloggers like this: